Aanmelden

Aanmelden bij de Montinischool

Een school kiezen is voor u als ouder of verzorger een belangrijk moment. U bent van harte welkom om meerdere scholen binnen Baarn te bezoeken en te ontdekken welke school het beste past bij uw kind, uw opvoeding en uw identiteit.

Kennismaken met onze school

Bij de Montinischool werken we vanuit het Jenaplanonderwijs, een onderwijsvisie waarbij het kind centraal staat als uniek mens met eigen talenten en mogelijkheden. Wij zien onze school als een leef- en werkgemeenschap: kinderen, stamgroepleiders en ouders leren en werken samen. Ons onderwijs is opgebouwd rond de vier kernactiviteiten: gesprek, werk, spel en viering. Deze zorgen voor een natuurlijke afwisseling tussen denken, doen en beleven.

Kinderen werken bij ons in stamgroepen met verschillende leeftijden. Zo leren zij van en met elkaar, ontwikkelen zij sociale verantwoordelijkheid en ontdekken zij hun plek in de groep en in de samenleving. Binnen betekenisvolle thema’s wordt leren afgestemd op de belevingswereld van het kind. Er is ruimte voor zelfstandig werken én voor samenwerken, met aandacht voor persoonlijke groei.

Wij adviseren u om deel te nemen aan een informatieochtend. Tijdens deze ochtenden krijgt u een goed beeld van onze school, de stamgroepen, onze manier van werken en van de sfeer. U ziet hoe onze visie er in de praktijk uitziet en of deze aansluit bij uw opvoeding en de ontwikkeling van uw kind.

Belangstelling kenbaar maken

U kunt uw kind aanmelden voor de basisschool zodra het 3 jaar is; dat is wettelijk bepaald. Wilt u eerder laten weten dat u geïnteresseerd bent in onze school? Dat kan via het belangstellingsformulier.

Door dit formulier in te vullen, geeft u aan dat u belangstelling heeft voor onze school. Dit betekent nog niet automatisch dat er een plek is voor uw kind. In het schooljaar waarin uw kind 3 jaar wordt, kunt u de interesse omzetten in een officiële aanmelding.

Ouders mogen bij meerdere scholen in Baarn hun belangstelling kenbaar maken. Pas wanneer uw kind 3 jaar is, kunt u uw kind officieel bij één school aanmelden.

Van interesse naar aanmelding 

In het schooljaar waarin uw kind 3 jaar wordt, kunt u de interesse omzetten in een aanmelding. De aanmelding kan worden ingediend in de periode waarin uw kind 3 jaar wordt:

  • Kinderen die 3 jaar worden tussen 1 juni en 30 september
  • Kinderen die 3 jaar worden tussen 1 oktober en 31 december
  • Kinderen die 3 jaar worden tussen 1 januari en 31 maart
  • Kinderen die 3 jaar worden tussen 1 april en 31 mei

Beide formulieren (belangstelling en aanmelding) kunt u mailen naar Sonja Elsenburg, directeur van de Montinischool: directie@montinischool.nl

Wanneer is er plek?

Wij hanteren een maximum aantal kinderen per groep, zodat we elk kind voldoende aandacht en begeleiding kunnen geven. Omdat er regelmatig meer aanmeldingen zijn dan beschikbare plaatsen, werken wij met een geformaliseerd aanmeldbeleid met duidelijke voorrangsregels:

  1. Kinderen met een (stief)broer of -zus die op school zit wanneer het kind 4 wordt (mits wij aan de ondersteuningsbehoefte kunnen voldoen). Als het aantal plaatsen wordt overschreden, reserveren we ruimte uit het volgende kwartaal.
  2. Kinderen van medewerkers.
  3. VVE-kinderen die doorstromen vanuit Kind & Co peutergroepen op locatie Noorderbreedte
  4. Kinderen die in Baarn wonen.

 

Als er structureel meer aanmeldingen zijn dan beschikbare plekken, wordt er per periode, zoals eerder beschreven, geloot. Kinderen van criteria 1 tot en met 3 zijn in principe, behalve als zich de uitzonderlijke situatie voordoet dat deze groep het maximaal aantal te plaatsen leerlingen overstijgt, uitgesloten van loting. Uit de loting komt een lijst. Een aantal kinderen zal plek hebben, de rest zal op de wachtlijst komen. U wordt hierover geïnformeerd. Als een plek wordt afgewezen door ouders, dan wordt de eerste op de wachtlijst benaderd. Het is voor ons prettig om te weten of uw kind ook definitief komt, zodat we hier bij de voorbereiding en samenstelling van onze groepen rekening mee kunnen houden. Mocht uw kind onverhoopt geen gebruik maken van de beschikbare plek, laat het ons dan zo spoedig mogelijk weten. Kinderen die in juni en juli 4 jaar worden, starten na de zomervakantie.

Overstappen van school (zij-instroom)

Het komt voor dat kinderen door een verhuizing of andere omstandigheden van school wisselen. Binnen Baarn is afgesproken dat een overstap bij voorkeur plaatsvindt na de zomervakantie of na een andere vakantie. Alleen als de huidige school en ouders samen vinden dat een tussentijdse overstap wenselijk is, wordt dit in goed overleg besproken.

Wij hanteren een maximale groepsgrootte, omdat we het belangrijk vinden dat we alle kinderen goed kunnen begeleiden in hun ontwikkeling. Het kan daardoor voorkomen dat er geen plek is in een specifieke groep. Heeft uw kind specifieke onderwijsbehoeften? Dan onderzoeken we zorgvuldig of wij hieraan kunnen voldoen — indien nodig in samenwerking met het samenwerkingsverband of een externe deskundige.

Data informatieochtenden (2025-2026):
  • 19 september 2025
  • 31 oktober 2025
  • 28 november 2025
  • 30 januari 2026
  • 27 februari 2026
  • 27 maart 2026
  • 15 mei 2026
  • 5 juni 2026

Let op: in groep 1-2 kunnen wij dit schooljaar geen nieuwe kinderen meer plaatsen.

Vragen of aanmelden? Heeft u vragen over de aanmelding of wilt u overleggen over een specifieke situatie? Neem gerust contact op met: Sonja Elsenburg, directeur van de Montinischool 📧 directie@montinischool.nl
Testimonials

Wat zeggen
de ouders?

Een vaardigheid die harder nodig is dan ooit is: leren om goed samen te werken. Dat is precies waar Montini-kinderen in uitblinken doordat ze  gedurende hun hele schooltijd met verschillende leeftijdsgenootjes samen leren en werken. Onze zoon Kobi voelde zich veilig en gedragen door de oudere kinderen in de kleuterklas en mag nu de ‘grote broer’ zijn voor de kleintjes. Hierdoor leert hij goed samenwerken, om te kijken naar elkaar en zich te verplaatsen in een ander.

Mette

Moeder van Kobi

Wat ik zo mooi vind is dat de hele school iedere maandag en vrijdag met elkaar de week begint en afsluit. Dat de kinderen weten met hoeveel kinderen de school iedere dag gevuld is. Dat ze alle kinderen in ieder geval van gezicht gaan leren kennen. En het leerkrachten team iedere week in diverse rollen voorbij zien komen.

Merel

Moeder van Lucy

Wat mij vanaf dag één opviel aan de Montini is hoe warm en welkom de sfeer is. Daniël voelde zich meteen op zijn gemak. Hij gaat elke dag met plezier naar school en komt vol verhalen thuis over wat hij heeft geleerd en met wie hij heeft gespeeld. Het sociale aspect op Montini is echt bijzonder: kinderen van verschillende leeftijden spelen samen, leren van elkaar en zorgen voor elkaar. Dat maakt dat Daniël zich niet alleen veilig voelt, maar ook écht gezien. Voor ons als ouders is dat ontzettend waardevol! ❤️

Astrid

Moeder van Daniël

Feesten zijn bij de Montini altijd gericht op het bevorderen van het gemeenschapsgevoel. Ik vind dat een belangrijke levens les in zich bergen. Want alleen samen kun je het leven leuk maken. De gemeenschappelijke vieringen stralen liefde af op alle kids. Iedereen doet mee, iedereen mag shinen, stralen, genieten op diens eigen manier. De vieringen zijn als een gezamenlijk overgangsritueel; van het ene seizoen naar het andere, van het weekend naar de week (en anders om), van de ene klas naar de andere. Het is een mooie manier om veranderingen aan te kondigen en de kinderen te leren dat alles een ritme en tijdelijkheid heeft.

Justa

Moeder van Nyne, Finn en Mare

Dit is mijn vierde jaar als theaterleesmoeder. Het ene jaar lees ik mee in de klas van mijn dochter, het andere jaar bij mijn zoon. Het half uurtje op donderdagochtend is voor iedereen van waarde: ‘mijn’ groepje leest alsof we écht op de planken staan, ik lees met minstens zoveel passie mee en de leerkracht krijgt ruimte om wat extra aandacht te geven aan kinderen die dat kunnen gebruiken. En ik word heel vrolijk als oud-theaterlezers – inmiddels brugpiepers – in het dorp ‘hoi moeder van Noor!’ roepen 🙂

Kirsten

Moeder van Noor en Willem

Het valt mij op dat kinderen op de Montini goed leren samenwerken, naar elkaar omkijken en sociaal sterker worden. Ik ervaar de Montini als een kleine samenleving waar zowel de leerkrachten als kinderen en ouders betrokken zijn – iedereen mag zichzelf zijn en dit creëert een veilige en fijne omgeving voor kinderen om te leren en op te groeien. De leerkrachten zijn sterk betrokken bij de kinderen, zijn benaderbaar voor ouders en willen graag samenwerken – dat geeft een fijn gevoel.

Marieke

Moeder van Floor en Daan

Veelgestelde vragen én antwoorden!

Wat maakt de Montini anders dan andere scholen?

De Montini is een Jenaplanschool. Wij geloven dat kinderen zich het beste ontwikkelen in een omgeving waar samen leven en samen leren centraal staan. We werken in stamgroepen waarin kinderen van verschillende leeftijden samen leren. Onderwijs krijgt vorm binnen betekenisvolle thema’s, met aandacht voor denken, voelen en doen. We kijken niet alleen naar leerresultaten, maar ook naar persoonlijke ontwikkeling, betrokkenheid en samenwerking.

Wat betekent ‘je wordt mens in relatie’?

Dit is een kernwaarde in ons onderwijs. Kinderen ontwikkelen zich niet los van anderen, maar juist in contact met hun omgeving. Daarom besteden we veel aandacht aan samenwerken, communiceren, samen vieren én verantwoordelijkheid nemen. Op de Montini leren kinderen dat ze ertoe doen, voor zichzelf én voor de groep.

Hoe zorgen jullie voor een veilige en fijne sfeer?

We beginnen en eindigen elke dag in de kring. Hier is ruimte voor verhalen, vragen, plannen en reflectie. Kinderen worden gezien en gehoord. De stamgroepleider bouwt een sterke relatie op met de kinderen en zorgt voor een veilige sfeer waarin iedereen zich welkom voelt. We werken met duidelijke afspraken en vaste routines, zodat kinderen weten waar ze aan toe zijn.

Hoe ziet een schooldag eruit?

Elke dag start in de kring. Daarna krijgen kinderen instructie en gaan ze zelfstandig of in groepjes aan het werk. We werken binnen thema’s waarin verschillende vakken worden gecombineerd. Tussendoor is er tijd om buiten te spelen, te eten en te ontspannen. De dag wordt gezamenlijk afgesloten.

Hoe gaan jullie om met verschillen tussen kinderen?

Ieder kind is uniek en ontwikkelt zich op zijn of haar eigen manier. We houden daar in ons onderwijs rekening mee. Sommige kinderen hebben meer uitleg nodig, anderen juist extra uitdaging. Door goed te kijken, luisteren en in gesprek te gaan, stemmen we het onderwijs af op de behoeften van elk kind.