Is je kind ziek? Dan kun je dit eenvoudig melden via Parro of telefonisch bij de administratie. Wil je bijzonder verlof aanvragen (bijvoorbeeld voor een bruiloft of familieomstandigheid)? Vul dan het verlofformulier in. Dit is te vinden op de website of op school en lever je in bij de directie.
Via Parro ontvang je berichten van de stamgroepleider en de school. Daarnaast sturen we regelmatig een nieuwsbrief en vind je alle belangrijke data in de schoolkalender. Ook tijdens ouderavonden en in de groep hoor je meer over wat er speelt.
Je kunt via Parro een bericht sturen of even na schooltijd binnenlopen. Voor een uitgebreider gesprek plannen we graag een moment in. We vinden het belangrijk dat ouders zich welkom voelen en dat we goed samenwerken.
Twee keer per jaar voeren we reguliere voortgangsgesprekken waarin ook je kind aanwezig is. Aan het eind van het schooljaar vinden facultatieve gesprekken plaats. Je ontvangt een uitnodiging via Parro om je in te schrijven.
De kinderen dragen bij ons op school binnenschoenen, of sloffen. Deze kunnen op school blijven. Daarnaast neemt je kind dagelijks een tas mee met daarin een gezonde lunch, fruit, drinken, eventueel gymschoenen, en kleding die past bij het weer en het buitenspelen. We vragen ouders om verpakkingen zo veel mogelijk te beperken.
De school is open van 8.30 tot 14.00 uur. Er zijn twee eet- en speelmomenten op de dag. In de kleuterbouw gebeurt dit op verschillende tijdstippen, afhankelijk van het ritme van de groep. Vanaf groep 3 zijn er pauzes rond 10.00 en 12.00 uur.
We werken met een continurooster. Dat betekent dat alle kinderen tijdens de lunchpauze op school blijven. Ze eten samen in hun stamgroep onder begeleiding van de stamgroepleider.
Verjaardagen worden gezellig gevierd in de kring. Voor traktaties vragen we ouders om het gezond te houden. We hanteren de 80/20-regel: 80% gezond, 20% mag feestelijk zijn. Overleg altijd even met de stamgroepleider bij twijfel of bij dieetwensen.
We vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op school. We werken met een protocol voor sociale veiligheid en besteden veel aandacht aan groepsvorming, bijvoorbeeld via de Gouden en Zilveren Weken. Als er onrust is in een groep, zetten we eventueel Klasse(n)kracht in. Zo werken we aan vertrouwen en een goede sfeer.
We kijken naar de brede ontwikkeling van je kind. Dit doen we via observaties, kindgesprekken, methodetoetsen, portfolio’s en de tweejaarlijkse IEP-toetsen vanaf groep 3. We volgen niet alleen de leerprestaties, maar ook het welbevinden en de betrokkenheid.
Als er zorgen zijn, bespreekt de stamgroepleider dit altijd met je. De intern begeleider kan aansluiten om mee te denken. We maken een plan dat past bij je kind. De remedial teacher kan tijdelijk extra begeleiding bieden. Indien nodig wordt externe hulp betrokken. Samen zorgen we dat je kind zich goed kan ontwikkelen.
Ja, heel graag! Ouders zijn onmisbaar in ons Jenaplanonderwijs. Er zijn verschillende werkgroepen, feesten, vieringen en praktische taken waarbij je kunt helpen. Samen maken we de school.
Alle studiedagen en schoolvakanties staan in de jaarkalender. Je vindt deze op de website en je ontvangt herinneringen via Parro. Zo ben je altijd op de hoogte.
De buitenschoolse opvang (BSO) biedt meestal opvang op studiedagen en tijdens vakanties. Je maakt hierover zelf afspraken met de opvangorganisatie waar je kind is ingeschreven.
Merk je dat je kind zich niet prettig voelt? Bespreek dit dan met de stamgroepleider. Samen zoeken we naar een passende aanpak. De intern begeleider kan meedenken of aansluiten als dat nodig is.
Gevonden spullen worden verzameld op een vaste plek in school. Regelmatig worden ze uitgestald. Je krijgt hier bericht over via Parro, zodat je even kunt komen kijken of er iets van jouw kind bij ligt.
In de bovenbouw (groepen 6 tot en met 8) krijgen kinderen geleidelijk huiswerk. Zo leren ze omgaan met verantwoordelijkheid en plannen. We bouwen dit rustig op, als voorbereiding op het voortgezet onderwijs.
Heb je ideeën of zorgen? Bespreek die eerst met de stamgroepleider. Daarnaast kun je terecht bij de directie, oudervereniging of medezeggenschapsraad. We staan altijd open voor gesprek.
De Montini is een Jenaplanschool. Wij geloven dat kinderen zich het beste ontwikkelen in een omgeving waar samen leven en samen leren centraal staan. We werken in stamgroepen waarin kinderen van verschillende leeftijden samen leren. Onderwijs krijgt vorm binnen betekenisvolle thema’s, met aandacht voor denken, voelen en doen. We kijken niet alleen naar leerresultaten, maar ook naar persoonlijke ontwikkeling, betrokkenheid en samenwerking.
Dit is een kernwaarde in ons onderwijs. Kinderen ontwikkelen zich niet los van anderen, maar juist in contact met hun omgeving. Daarom besteden we veel aandacht aan samenwerken, communiceren, samen vieren én verantwoordelijkheid nemen. Op de Montini leren kinderen dat ze ertoe doen, voor zichzelf én voor de groep.
We beginnen en eindigen elke dag in de kring. Hier is ruimte voor verhalen, vragen, plannen en reflectie. Kinderen worden gezien en gehoord. De stamgroepleider bouwt een sterke relatie op met de kinderen en zorgt voor een veilige sfeer waarin iedereen zich welkom voelt. We werken met duidelijke afspraken en vaste routines, zodat kinderen weten waar ze aan toe zijn.
Elke dag start in de kring. Daarna krijgen kinderen instructie en gaan ze zelfstandig of in groepjes aan het werk. We werken binnen thema’s waarin verschillende vakken worden gecombineerd. Tussendoor is er tijd om buiten te spelen, te eten en te ontspannen. De dag wordt gezamenlijk afgesloten.
Ieder kind is uniek en ontwikkelt zich op zijn of haar eigen manier. We houden daar in ons onderwijs rekening mee. Sommige kinderen hebben meer uitleg nodig, anderen juist extra uitdaging. Door goed te kijken, luisteren en in gesprek te gaan, stemmen we het onderwijs af op de behoeften van elk kind.
Ja, die is er zeker. We bieden uitdagende opdrachten, verrijkend en verdiepend materiaal. Kinderen die meer aan kunnen, krijgen de ruimte om op hun niveau te werken en hun talenten verder te ontwikkelen. Ook is er aandacht voor creatief en onderzoekend leren.
Wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft, kijken we samen met ouders wat passend is. De stamgroepleider stemt af met de intern begeleider en eventueel de remedial teacher. We maken een plan van aanpak, waarbij we uitgaan van de mogelijkheden van het kind. Soms wordt externe expertise betrokken. Ouders blijven hierbij altijd nauw betrokken.
De stamgroepen bestaan gemiddeld uit 24 tot 30 kinderen. De groepssamenstelling is bewust gekozen: kinderen leren van én met elkaar, zowel op sociaal als cognitief gebied.
Ouders zijn op de Montini belangrijke partners. We vinden het waardevol als ouders betrokken zijn bij vieringen, projecten en activiteiten. Er zijn ouderwerkgroepen en commissies waarbij ouders kunnen meedenken of meedoen. Samen dragen we bij aan een levendige en betrokken schoolgemeenschap.
We communiceren via Parro, nieuwsbrieven, voortgangsgesprekken en informele contactmomenten. De stamgroepleider is het eerste aanspreekpunt. We vinden het belangrijk dat ouders zich welkom voelen en dat de lijnen kort zijn.
Ouders kunnen een rondleiding en kennismakingsgesprek aanvragen. In het kwartaal waarin je kind drie jaar wordt, kun je een aanmeldformulier aanvragen en het kind aanmelden. We nemen ruim voordat je kind vier wordt contact op over plaatsing en wenmomenten. Op de pagina aanmelden lees je hier meer over.
Kinderen mogen vanaf vier jaar starten op de Montini. Meestal starten ze op of na hun vierde verjaardag. Vooraf plannen we samen enkele wenmomenten om te wennen aan de school en de stamgroep.
Rondleidingen vinden plaats onder schooltijd, zodat je een goed beeld krijgt van het onderwijs en de sfeer. Je kunt hiervoor een afspraak maken via de website of telefonisch contact opnemen.
Vierjarigen stromen meestal in op of kort na hun verjaardag. Voor kinderen vanaf groep 2 (zij-instroom) bekijken we per situatie of er plek is en wat het kind nodig heeft om goed te starten.
We zorgen voor een warme overgang. Er vindt overdracht plaats tussen de peuteropvang en de stamgroepleider. Tijdens de wenmomenten maakt je kind kennis met de groep, de stamgroepleider en de dagelijkse routines.
Het onderwijs op de Montini is kosteloos. Wel vragen we een vrijwillige ouderbijdrage voor vieringen, uitstapjes en andere extra’s. Deze bijdrage is gewenst, maar niet verplicht.
Ja, in het schoolgebouw zit een BSO waarmee we nauw samenwerken. Ook andere BSO-aanbieders halen kinderen op bij de Montini. Ouders maken zelf afspraken met de opvangorganisatie.
Soms. In drukbezette groepen kan het zijn dat we met een wachtlijst werken. Tijdens het kennismakingsgesprek informeren we je hierover.
We werken met GO: Geïntegreerd Onderwijs voor wereldoriëntatie, taal en burgerschap. Kinderen werken binnen betekenisvolle thema’s. Ze stellen vragen, doen onderzoek, maken presentaties en reflecteren op wat ze leren. Zo krijgt leren samenhang en betekenis.
Vanaf groep 7 gaan we samen met ouders en kinderen in gesprek over de vervolgstap. In groep 8 stellen we het schooladvies vast en helpen we bij de inschrijving. De stamgroepleider verzorgt een zorgvuldige overdracht naar de middelbare school, zodat je kind daar goed kan starten.