Van basis aanbod tot extra zorg: dit kun je verwachten.
Op de Montinischool vinden we het belangrijk dat ieder kind zich gezien en gehoord voelt. Daarom stemmen we ons onderwijs af op de ontwikkeling en behoeften van elk kind. Dit doen we binnen een duidelijke structuur van vier ondersteuningsniveaus, waarmee we tijdig kunnen signaleren, begeleiden en waar nodig intensiveren.
Ondersteuningsniveau 1 – Onderwijs in de groep
De stamgroepleider biedt alle kinderen kwalitatief goed onderwijs binnen een veilige, gestructureerde groep. Hierbij maken we gebruik van methodes en vaste routines, zodat kinderen weten waar ze aan toe zijn. Met differentiatie, verlengde instructie en gerichte feedback sluiten we zo goed mogelijk aan op de leerbehoeften. De meeste kinderen hebben voldoende aan deze ondersteuning.
Ondersteuningsniveau 2 – Extra begeleiding binnen de groep
Sommige kinderen hebben tijdelijk meer ondersteuning nodig. Zij krijgen extra instructie of begeleiding in kleine groepjes, bijvoorbeeld door een onderwijsassistent of de stamgroepleider zelf. We volgen deze kinderen nauwkeurig, passen de aanpak aan en zorgen voor voldoende oefentijd om weer aan te sluiten bij de groep.
Verrijking & verdieping
Sommige kinderen hebben snel door hoe iets werkt. Ze stellen verdiepende vragen, zoeken zelf naar verbanden of zijn toe aan meer uitdaging dan het lesboek biedt.
Op de Montini kijken we goed naar wat elk kind nodig heeft om zich te blijven ontwikkelen. Ook voor kinderen met een voorsprong in hun ontwikkeling zorgen we dat het onderwijs blijft aansluiten.
We bieden verrijking en verdieping binnen de stamgroep én, waar nodig, daarbuiten. Kinderen werken aan verdiepende opdrachten, eigen onderzoeksvragen of projecten die hen uitdagen om verder te denken. Daarbij besteden we ook aandacht aan leren-leren en het ontwikkelen van zelfvertrouwen.
In een peergroep werken kinderen die op een vergelijkbare manier denken, samen aan uitdagende thema’s. Ze praten over wat ze leren, waar ze tegenaan lopen en hoe ze zichzelf kunnen blijven uitdagen. Een vaste stamgroepleider begeleidt deze groep.
Onze HB-specialist ondersteunt het team bij het signaleren, afstemmen en begeleiden. Zo zorgen we ervoor dat ook deze kinderen gezien worden, tot hun recht komen en met plezier blijven leren.
We willen dat ieder kind zich uitgedaagd voelt op een manier die past bij wie hij of zij is.
Ondersteuningsniveau 3 – Intensieve ondersteuning binnen of buiten de groep
Wanneer blijkt dat kinderen ondanks extra hulp niet voldoende vooruitgang boeken, bieden we intensieve begeleiding aan. Dit gebeurt bijvoorbeeld door de remedial teacher (RT) buiten de groep, of binnen de groep met aangepaste materialen of een individueel plan. Samen met de intern begeleider (IB) wordt bekeken wat nodig is om de ontwikkeling weer op gang te brengen.
Ondersteuningsniveau 4 – Externe ondersteuning in overleg
Wanneer een kind meer ondersteuning nodig heeft dan de school binnen de basisondersteuning kan bieden, kijken we samen met ouders welke vervolgstappen passend zijn. In overleg met het bestuur en – indien nodig – het samenwerkingsverband SWV de Eem, wordt bekeken of extra, gespecialiseerde ondersteuning buiten de school gewenst is.
Dit kan gaan om tijdelijke begeleiding of om een plaatsing in een andere setting, zoals een school voor speciaal (basis)onderwijs. Ons uitgangspunt blijft om zoveel mogelijk binnen de vertrouwde schoolomgeving te ondersteunen, maar we verliezen de ontwikkelbehoefte van het kind daarbij nooit uit het oog.
Ouders worden nauw betrokken in dit proces. We zorgen voor duidelijke afstemming, goede communicatie en een zorgvuldig vervolg.