Jenaplanonderwijs​

Wat is Jenaplanonderwijs?

Jenaplanonderwijs is gebaseerd op een mensgerichte pedagogische visie. Centraal staat het kind als uniek en volledig persoon, met eigen talenten, vragen en mogelijkheden. Het onderwijs richt zich op de brede ontwikkeling van kinderen: cognitief, sociaal, emotioneel en creatief.

De grondslag van het Jenaplanonderwijs werd gelegd door de Duitse pedagoog Peter Petersen in de jaren twintig van de vorige eeuw. Hij ontwikkelde een vernieuwend onderwijsideaal waarin de school werd gezien als een leefgemeenschap – een plek waar kinderen samen leven, leren, werken en vieren. Deze visie werd in de jaren zestig omarmd in Nederland en verder uitgewerkt tot een krachtig en eigentijds onderwijskader.
Een belangrijk kenmerk van Jenaplanonderwijs is het werken in stamgroepen: groepen waarin kinderen van verschillende leeftijden samen leren. Deze opzet bevordert sociale verbondenheid, samenwerking en het nemen van verantwoordelijkheid voor jezelf en voor elkaar.

Het onderwijsritme wordt gedragen door vier kernactiviteiten

  • Gesprek – Ruimte voor dialoog, het delen van gedachten en het leren luisteren naar elkaar.
  • Werk – Actief leren in betekenisvolle situaties, alleen of samen.
  • Spel – Ontdekken, bewegen en leren in een speelse, creatieve context.
  • Viering – Stilstaan bij momenten die verbinden en betekenis geven aan het samenleven.
Jenaplanonderwijs gaat uit van vertrouwen in kinderen en hun natuurlijke drang om te leren. Door een open, veilige en betrokken leeromgeving te creëre n, worden kinderen gestimuleerd om nieuwsgierig te zijn, kritisch te denken, samen te werken en verantwoordelijkheid te nemen.

De school wordt gezien als een leef- en werkgemeenschap, waarin kinderen, stamgroepleiders en ouders samen bouwen aan een betekenisvolle leeromgeving. Zo ontstaat onderwijs dat niet alleen voorbereidt op de toekomst, maar ook vormgeeft aan het hier en nu – onderwijs dat raakt, verbindt en inspireert.